V tomto období se můžete na internetu setkat se zvýšenou aktivitou lidí, kteří chtějí využít dnešní hektické doby s cílem z vás vylákat cenné údaje. Nejčastěji jsou to informace zneužitelné pro krádež vašich financí.
Co je PHISHING – je to pokus o podvržení stránky, emailu nebo SMS zprávy, která vypadá jako např. stránka vaší banky, vaší pošty, vašeho oblíbeného e-shopu či osobního lékaře atd. Má však pouze vyvolat iluzi pravé stránky, na které se běžně přihlašujete např. do vašeho internetového bankovnictví. Ve skutečnosti však právě takto nevědomky předáte přihlašovací údaje útočníkům.
Jaké informace z Vás chtějí podvodníci nejčastěji vylákat:
- číslo platební karty, její platnost a CV2 kódu
- vaše přihlašovací údaje do internetového bankovnictví
- vaše telefonní číslo
- vaše heslo na email nebo do jiných aplikací
- další zneužitelné nebo jinak obchodovatelné informace
Podle čeho PHISHING poznáte:
- text není v češtině
- text je v hodně špatné češtině, což naznačuje automatický překlad
- text naléhavě nabádá k zaplacení nějaké dlužné částky pod hrozbou vysokých úroků
- text vás vyzývá k neprodlenému přihlášení do internetového bankovnictví prostřednictvím přiloženého odkazu
- jméno odesílatele nebo jeho telefonní číslo neznáte
- telefonní číslo odesílatele je zahraniční, má tedy jinou předvolbu než +420
- v URL adrese je podezřele mnoho znaků, které jsou neobvyklé a nikdy jste se s nimi nesetkali
- upozornění, že vám byla zablokovaná karta či máte odmítnutou transakci, takový email obsahuje odkaz do internetového bankovnictví, nebo potvrzovací tlačítko
- falešné faktury – email se může tvářit jako interní kontakt majitele společnosti, účetní firmy apod., ve skutečnosti se však jedná o podvrh. Výjimkou není ani falešný email od vašeho obchodního partnera s výzvou k zaplacení dluhu. Zde je třeba si všímat nestandardních znaků, písmen, stylu textu a celé nestandardní komunikace.
Varování – rizikové chování na internetu:
- nepoužívejte jednoduchá hesla pro přihlášení do internetového bankovnictví či jinam
- nepoužívejte stejné heslo pro přihlášení do různých aplikací (internetové bankovnictví, email apod.)
- na stránku své banky choďte výhradně tak, že zadáte celou adresu své banky, nikdy nepoužívejte odkazy v emailech, v SMS apod.
- pro přihlášení do internetového bankovnictví používejte pouze váš počítač a bezpečné připojení na internet
Věříme, že vám naše tipy pomohou se lépe orientovat a zvýší se tak vaše bezpečnost a bezpečnost vašich dat na internetu.
Citfin