Spotřebitelské klima v Německu je už 13 měsíců v červených číslech

Dnes ráno dorazila data o spotřebitelské důvěře v Německu. Předstihový indikátor na květen opět propadl a zastavil se na -8,8 bodech. Je to už třináctý měsíc v řadě, kdy spotřebitelská důvěra v Německu klesá do záporných čísel. V kladných hodnotách jsme byli naposledy v dubnu loňského roku, tedy před příchodem C19.

Očekávání v oblasti příjmů se zhoršila, hůře vidí němečtí spotřebitelé také situaci v obchodě. Na druhé straně se mírně zlepšila ochota utrácet, což je sice dílčí, ale přesto velmi dobrá zpráva pro české exportéry. Další německý ekonomický ukazatel tzv. index podnikatelského klimatu agentury Ifo v pondělí ukázal na zpomalení svého růstu a zastavil se na 96,8b. Trhy očekávaly pokračování růstu na 97,8b.

Očekávání ohledně dalšího uvolnění restriktivních opatření sice představují určitou naději, ale v této oblasti se situace velmi rychle mění a nějaké trvalé řešení je v nedohlednu. Přestože aktuální čísla z Německa nevypadají nijak zvlášť přesvědčivě a zdá se, že spotřeba domácností nebude letos doménou německé ekonomiky, na táhnutí té české to bude možná stačit. Už tento pátek se dozvíme předběžná čísla o českém HDP za 1.Q letošního roku, ale při pohledu k našim západním sousedům je už teď jasné, že výkon domácí ekonomiky nebude zdaleka takový, jaký by mohl být.

Ing. Tomáš Volf tomas.volf@citfin.cz   +420 234 092 332

Devizovým trhem se zabývá od roku 2005 a analytické činnosti se věnuje od roku 2008. Jeho doménou jsou analýzy makroekonomických údajů, mezinárodní politika a jeho komentáře přebírají domácí média.