Podle ČSÚ se v srpnu spotřebitelská důvěra dostala na 106b. a je tak nejvýše od prvního čtvrtletí 2020.
Dnešní číslo je skvělou zprávou, ze které mají radost především maloobchodníci. Nadále se snižuje podíl těch, kteří počítají s celkovým zhoršením ekonomické situace.
Jelikož se v posledních dvou měsících nezaměstnanost ustálila na hranici 3,7 % není velkým překvapením, že se zvyšuje počet spotřebitelů, kteří nemají obavy ze ztráty zaměstnání, což byla hrozba loňského roku číslo jedna. Pomyslný štafetový kolík, přebírá obava z růstu cen. Inflace dosáhla za poslední měsíc na robustních 3,4 % a ČNB nadále zvedá sazby. Spotřebitelé se chystají více spořit, ale především se nebojí utrácet, což je skvělou zprávou. Inflace je však dvousečná.
Většina lidí se na inflaci dívá pouze jako na negativní jev. Nikdo pochopitelně není šťastný, když mince a bankovky v peněžence ztrácejí na hodnotě. Je však třeba si také uvědomit, že nejsme jen spotřebitelé. Jsme také zaměstnanci nebo budoucí důchodci a našich ekonomických rolí je více. Příliš vysoký růst cen není zdravý pro nikoho, a proto ČNB zvyšuje sazby. Mírná inflace jako taková je však pozitivním jevem. Opak inflace, tedy deflace, při které jdou ceny dolů a naše úspory získávají na hodnotě, je pro spotřebitele na první pohled dobrou zprávou, ale všichni tvoří rezervy a úspory ze mzdy. A právě zaměstnání je při déle trvající deflaci v ohrožení. Inflace je ekonomickým motorem a prorůstovým faktorem. Mírné zdražování nutí podniky vydělávat, inovovat, zlepšovat se a investovat jak do lidí, tak do provozů.
Dobrá zpráva dorazila dnes ráno i z Německa. Podle finálních čísel německá ekonomika meziročně vzrostla o 9,4 %, zatímco trhy čekaly růst jen o 9,2 %. Podobně je na tom i srovnání s 1. čtvrtletím. Mezi čtvrtletně vzrostla o 1,6 % a nikoli o 1,5 %, což byly původní odhady. Obě čísla jsou velmi milých překvapením a ukazují na dobrou kondici největší ekonomiky Evropy a našeho nejdůležitějšího obchodního partnera. Takováto informace znamená dobrou zprávu pro české firmy a zaměstnance.
V dalších měsících se dá čekat, že spotřebitelská důvěra může dosáhnout na 110b. úroveň. Nezaměstnanost se drží nízko, ČNB zvedá sazby, čímž bojuje s vyšším růstem cen, lidé se neobávají ztráty zaměstnání a jsou ochotní utrácet a dlouhodobě se zadlužovat. Ve spojitosti s dobrou kondicí německé ekonomiky je výhled na nejbližší měsíce velmi pozitivní.