S příchodem prvního lockdownu v březnu 2020 se ceny benzínu i nafty pohybovaly lehce nad 31 korunami za litr. Následoval kontinuální pád až hluboko pod 26 CZK/litr. Po té přišlo dlouhé období stagnace, kdy se ceny držely v blízkosti 27,50 CZK/litr. Od začátku letošního roku jdou však ceny prudce vzhůru a nyní se u benzínu nacházíme pod 31 korunami za litr a u nafty nad 29,20 korunami za litr.
Důvodů pro nárůst ceny je hned několik. V první řadě jsou to pozitivních očekávání na brzké otevření ekonomiky. I když to tak z pohledu několika týdnů v ČR rozhodně nevypadá, trhy předpokládají pomalý rozjezd hospodářství během dalších měsíců. Očkování běží, prosakovat začínají informace o léku na C19 a domácí ekonomika si i podle slov českých centrálních bankéřů z ČNB nestojí vůbec špatně. Jejich slova potvrzují i tvrdá data z ČSÚ, podle kterého se české hospodářství za celý loňský rok propadlo „pouze“ o 5,6 %, což je výrazně nad očekávání.
Dalším argumentem pro růst cen pohonných hmot může být zvyšující se cena ropy na světových trzích. Ta se ještě loni v lednu držela nad 70 USD/barel. Dnes jsme nad 67,00 USD/barel. V průběhu loňského roku si však všichni pamatujeme, že propad ceny černého zlata byl dokonce až do záporných hodnot vlivem velkých zásob a velmi slabé poptávky.
Teplé měsíce znamenají start motoristické sezóny a nárůst poptávky. Ta bude znatelná také díky otevření ekonomik a proto se i v dalších měsících můžeme dočkat vyššího nárůstu cen pohonných hmot na čerpacích stanicích. Paradoxně pozitivní je, že cena pro koncového zákazníka je výrazně zatížena daněmi, které se však dlouhodobě příliš nemění. Na velmi volatilní cenu ropy a další provize pro rafinérie tak nezbývá už velký podíl. Dá se tedy říct, že vyšší daně brání skokovému pohybu cen PHM a drží je relativně stabilní.