Domácí maloobchodní tržby za červen meziročně vzrostly o 7,2 %. Proti minulému měsíci vykázaly růst o 0,6 %. Trhy čekaly nižší růst, takže z tohoto úhlu pohledu se jedná o slušný výsledek.
Češi nadále více utrácejí za nepotravinářské zboží, kde tržby maloobchodníků vzrostly o 9,9 %. Specializovaným prodejnám s počítači a komunikačními zařízeními vzrostly tržby o 24 %. Dařilo se ale i maloobchodníkům specializující se na kosmetiku, (růst tržeb o 11,4 %) nebo na oděvy a obuv, kde byl růst o 10,8 %.
Češi se vrací do kamenných obchodů. Růst tržeb internetových obchodů byl sice stále velmi silný a sice 14,5 %, zdaleka se již však nejedná o tržby vyšší než dvacet či třicet procent. Procentuální pokles zájmu o e-shopy bude nejspíš trvat i nadále, avšak nic to nezmění na dlouhodobě rostoucí oblíbenosti. Do celé věci totiž zasahuje vysoká srovnávací základna s loňským rokem, kdy nákup přes internet byla prakticky jediná možnost nákupu.
Dnešní dobrý výsledek maloobchodních tržeb jde na vrub především dvěma faktorům. Jedním je fakt, že lidé skutečně více utrácejí. Nucený půst v nakupování z uplynulých měsíců si kompenzují zvýšenou spotřebou téměř ve všech oblastech života. Obava o budoucí příjmy Čechům nebrání ve zvýšené poptávce. Čas na uspořené rezervy, které nemohli utratit v době lockdownů, přichází nyní. Druhým důvodem dnešního výsledku je nízká srovnávací základna z loňského roku. S tímto faktorem se budeme potýkat ještě dlouhé měsíce a plně vyprchá až v prvním čtvrtletí 2023.