Tržby maloobchodníků za květen meziročně klesly pouze o 0,7 %, meziměsíčně šly nahoru o 11,6 %. Obě čísla dalece předčila očekávání trhů a zdá se, že apetit zákazníků po měsících nákupního půstu je velmi silný.
Češi si na zásilkový prodej přes internet zvykli a zatím to vypadá, že se ho jen tak nevzdají. Meziročně tento způsob prodeje vzrostl o 33,6 %. Spotřebitelé si v květnu pořizovali především zboží do domácnosti (nárůst o 15,2 %). Naopak nákup nových počítačů či telefonů se téměř nezměnil (pokles o 1 %).
Síla domácí poptávky bude pro další měsíce naprosto stěžejní. Závislost domácí ekonomiky na automobilovém průmyslu je v dobrých časech velkým přínosem, v době poklesu ekonomiky je toto odvětví problém. Žádná domácí opatření nedokážou podpořit zahraniční poptávku, takže jsme odkázáni na vládní pomoc Německa tamnímu trhu.
Včerejší příval dat ukázal, že se zotavením české ekonomiky to nebude tak snadné. Průmysl v květnu klesl o 25,7 %, export se snížil o téměř 30 % a dovoz o 25 %. Nezaměstnanost za červen se sice stále držela na velmi slušných 3,7 %, ale zde je otázkou kolik pracovních míst uměle drží vládní opatření při životě.
Velkou nadějí je určitý patriotismus Čechů. Zvýšený zájem o české zboží a trávení dovolené v tuzemsku může domácí ekonomice pomoci. Nedělat žádné finanční rezervy není moudré v žádné době, na druhé straně je třeba si uvědomit, že tvorbou úspor v očekávání příchodu krize je pravděpodobné, že skutečně krize nastane.