Spotřebitelská poptávka je ve velmi slušné kondici a říjnové maloobchodní tržby meziročně vzrostly o 5,6 %. Meziměsíčně šly nahoru o 1,4 %.
Maloobchodní tržby kontinuálně rostou už osmý měsíc v řadě, především díky nízké nezaměstnanosti. Zatím nejnovější čísla z trhu práce za říjen ukázala na 3,4% podíl lidí bez práce. Mezi zeměmi EU nám dlouhodobě patří prvenství.
Hlavním důvodem aktuálního růstu tržeb je nízká srovnávací základna s loňským rokem. Nahoru šly tržby zejména prodejcům pohonných hmot o 13,4 %. Za nepotravinářské zboží Češi meziročně utratili o 10 % více, ale za potraviny naopak o 2,7 % méně. Dílčí data ukazují na vyšší útratu o 39,4 % u oděvů a obuvi a u výrobků pro rekreaci a sport o 21,8 %.
Obrázek se supermarkety se otočil. Češi utráceli více ve specializovaných prodejnách a za nepotravinářské zboží. V nespecializovaných prodejnách s převahou potravin naopak tržby klesly o 3 %. Internetový prodej vzrostl jen o 3,7 %.
Klesající počet lidí bez práce znamená silnější spotřebitelskou poptávku. Lidé se nebojí utrácet, ani se neobávají o své budoucí příjmy a ztráty zaměstnání, což znamená plné kasy maloobchodníků.
Hlavním důvodem vrásek na čele spotřebitelů je prudké zdražování. Proti tomu nasadila ČNB rostoucí sazby, ale zatím ke zvratu nedošlo a ceny dál zrychlují svůj růst. Kvůli vyšším sazbám jdou nahoru také úvěry včetně hypoték, což spotřebu naopak tlumí. Navíc to prodražuje a oddaluje investice firem a podlamuje nohy křehkému ekonomickému růstu.
I v dalších měsících se maloobchodníci budou moci spolehnout na nízkou nezaměstnanost a dá se čekat, že síla spotřebitelů výrazně neklesne. Důraz se však kvůli vyšším cenám přesune zejména na nákupy nezbytného zboží. Luxusní a zboží dlouhodobé spotřeby, které je většinou vázáno na úvěry, půjde stranou a odsune se na lepší časy.