Únorová čísla maloobchodní tržeb ukázala na meziroční růst o 3,9 %. Bez očištění o kalendářní vliv dokonce o 7,4 %.
Lidé utráceli u maloobchodníků s nepotravinářským zbožím o 10,5 %, s potravinářským o 5,3 % více než loni. Češi tradičně nakupovali přes internet, který vzrostl o 19,2 %. Tento způsob prodeje v dalších měsících bude dosahovat robustních nárůstů.
Propad tržeb maloobchodníků v březnu bude samozřejmě drtivý. Vládní restrikce byly zavedeny v první polovině března, takže není velkým překvapením, že únorová čísla z domácí ekonomiky jsou ještě v relativně dobré kondici.
S postupným oživováním domácí ekonomiky se dá čekat velký hlad spotřebitelů po zboží, zážitcích a setkávání se s ostatními. Krotit by ho mohla jen nejistota budoucích příjmů. Dalším rozměrem, který by se mohl v budoucnu u části spotřebitelů změnit je preference domácích výrobků a podpora lokálního prodeje.
Podobný scénář u všech čísel z ekonomiky uvidíme i v dalších měsících, kdy budeme svědky velkých propadů v meziročním vyjádření, avšak s uvolňováním vládních opatření se budou meziměsíční srovnání postupně zlepšovat.